De meesten van ons willen graag oplossingen voor problemen vinden, maar daarbij blijft vaak het probleem ons handelen en denken bepalen.
Bij oplossingsgerichte communicatie is altijd de wens/het doel het vertrekpunt en niet het probleem. Bezig zijn met problemen oplossen is van een hele andere orde dan bezig zijn met het realiseren van plannen en wensen.
Nadat duidelijk is wat je wel wil (i.p.v. het probleem), wordt onderzocht hoe dat er voor jou uitziet, welke stappen er al in de richting van dat doel zijn gemaakt en wat daarbij heeft geholpen. Je hoeft dus niet steeds opnieuw te beginnen en/of te veranderen. Je leert om beter gebruik te maken van de werkzame bestanddelen van wat je al doet en van daaruit verder stappen te maken in de richting van een door jou gewenste situatie.
Het is een benadering die er van uitgaat dat verandering bij mensen en organisaties voortdurend plaatsvindt. Het gaat erom de juiste verandering te herkennen en te versterken. Door extra aandacht te besteden aan wat goed gaat en dit, waar mogelijk meer uit te bouwen werk je aan een solide basis van waaruit doelen gerealiseerd kunnen worden.